Sunday, August 22, 2010

Reunion Puasa -D

Sebagai mane yang kita tahu bahawa bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.


Hukum berbuka PUASA. 


Siapa yang berbuka puasa dalam bulan Ramadhan, wajib ke atasnya mengqadhakan puasanya itu dan dia tidak boleh dengan sengaja membatalkan qadha puasa wajibnya melainkan jika ada keuzuran yang dibenarkan syara’. Ini berdasarkan hadith dari Umm Hani’ r.’anha yang berkata:

“Wahai Rasulullah, aku telah berbuka sedangkan aku tadinya berpuasa? sabda Nabi kepada beliau: Apakah engkau tadi puasa qadha? Jawabnya: Tidak, Sabda Nabi saw: Maka tidak mengapa (tidak memudharatkan kamu) jika puasa itu adalah puasa sunat.” (HR Abu Daud dan telah disahihkan oleh al-Albani).


Reunion berbuka PUASA bersama kawan-kawan sekolah (SMKBE '02) sempena Majlis Ulangtahun  Nor Ariffin Kemad .





























Pabila kedengaran AZAN menandakan masuknye waktu berbuka PUASA dan Maghrib bagi kawasan Plentong dan kawasan sewaktu dengannya...selamat menjamu SELERA



Allah Selamatkan kamu....Allah Selamatkan kamu
Allah Selamatkan anak En Kemad.....Allah Selamatkan kamu....











Sekian by;Azura Idris




2 comments: