Wednesday, May 18, 2011

Ketagihan teknologi menular di Asia

     SEORANG bayi perempuan telah menemui ajal apabila ibu bapanya sibuk membesarkan 'anak' dalam aplikasi dunia maya. Dalam satu kes lain, seorang kanak-kanak lelaki telah membunuh diri selepas membunuh ibunya kerana dimarahi akibat bermain permainan video berlebihan.
Senario tersebut merupakan sebahagian daripada kisah tragis yang menunjukkan peningkatan ketagihan teknologi telah menular di rantau Asia.
Lebih 100 juta telefon pintar dijual di rantau Asia Pasifik setiap tahun dan dijangka akan meningkat sehingga dua kali ganda dalam tempoh lima tahun. Ia merupakan pasaran terbesar bagi peranti mudah alih terkini. 

     Seiring kemajuan industri telekomunikasi, laman jaringan sosial dan permainan mudah alih turut mengalami transformasi apabila semakin mendapat tempat malah kebanyakan golongan muda Asia sukar membiasakan diri tanpa peranti mudah alih mahupun komputer.

Resah tanpa Twitter:-/ confused

"Saya rasa, anda boleh mengatakan bahawa saya ini ketagihan," akui seorang pelajar universiti di Singapura,
Hanna Ruslana lebih kerap berhubung dengan rakan universiti melalui Twitter berbanding secara berdepan di kampus.
Pelajar universiti itu sering melakukan semakan melalui peranti iPhone miliknya sekurang-kurangnya 15 minit sekali dan menyelenggara akaun Facebook, Twitter, Foursquare dan LinkedIn.

Apabila Twitter tidak dapat digunakan, dia dan rakan-rakannya akan menunggu dalam keadaan cemas.
Bagaimanapun, keadaan tersebut masih boleh dianggap kecil berbanding kisah tragis di Korea Selatan yang merupakan salah sebuah negara yang mempunyai masyarakat pengguna peranti elektronik terbesar.

Pada Disember lalu, seorang ibu telah ditahan kerana didakwa menyebabkan kematian anak lelakinya yang berusia tiga tahun ketika sibuk bermain permainan di internet.

Lebih memilukan, seorang remaja berusia 15 tahun di Busan, Korea Selatan telah membunuh diri selepas membunuh ibunya kerana memarahi dia mengenai tabiat permainannya.

Pada bulan Mei 2010 pula, seorang lelaki berusia 41 tahun dari negara yang sama telah dijatuhkan hukuman penjara selama dua tahun selepas dia dan isterinya membiarkan bayi perempuan mereka menemui ajal akibat pemakanan tidak seimbang sedangkan mereka sibuk membesarkan 'anak' dalam aplikasi siber.
Kerajaan Seoul menjangkakan terdapat dua juta penagih web dalam negara yang mempunyai populasi kira-kira 50 juta penduduk itu.
Bermula pada tahun ini, mereka yang terdedah kepada tabiat ketagihan itu akan diberikan perisian percuma untuk mengehadkan penggunaan laman web.
Keadaan itu juga telah membuatkan Parlimen negara tersebut mempertimbangkan perangkaan undang-undang bagi mengharamkan kanak-kanak berusia 15 tahun ke bawah bermain permainan dalam talian di antara tengah malam hingga 6 pagi.

No comments:

Post a Comment